5 مه 2022- بر اساس تحقیقات جدید، هر فردی که از یک دیورتیک(ادرار آور) و یک مهارکننده ی سیستم رنین آنژیوتانسین (RSA) برای کنترل فشار خون بالا استفاده می‌کند، باید در مصرف ایبوپروفن احتیاط کند.

دیورتیک ها و مهارکننده هایRSA ، معمولاً با هم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تجویز می شوند و با نام های تجاری مختلفی در دسترس هستند. مسکن هایی مانند ایبوپروفن که جزو داروهای بدون نسخه هستند، در اکثر داروخانه ها با نام های تجاری معروف بفروش می رسند.

محققان دانشگاه واترلو از آزمایشات دارویی شبیه‌سازی شده با رایانه، برای مدل‌سازی تعاملات این سه دارو و تأثیر آن بر کلیه ها استفاده کردند. آنها دریافتند که در افرادی با مشخصات پزشکی خاص، این ترکیب می تواند باعث آسیب حاد کلیوی شود که در برخی موارد، این آسیبها می توانند دائمی باشند.

پرفسور آنیتا لیتون، استاد ریاضیات کاربردی در دانشگاه واترلو و صاحب کرسی تحقیقاتی در زیست شناسی محاسباتی و پزشکی، می گوید: اینطور نیست که همه کسانی که این ترکیب از داروها را مصرف می کنند، دچار مشکل شوند. اما تحقیقات ما نشان می دهد که این مشکل به اندازه ی کافی مهم است که باید در مورد آن احتیاط شود.

آزمایشات دارویی شبیه‌سازی‌شده با رایانه، می‌تواند به سرعت نتایجی را ارائه دهد که برای دستیابی به آنها از طریق آزمایش‌های بالینی انسانی، زمانی بسیار طولانی باید صرف شود. پرفسور لیتون و تیمش از ریاضیات و علوم کامپیوتر استفاده می‌کنند، تا در کمک به پزشکان در زمینه مسائلی مانند عوارض داروها، پیش قدم شوند.

بر اساس این تحقیق، همچنین می‌توان مستقیماً با بسیاری از افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند و ممکن است بدون فکر، به سراغ مسکن حاوی ایبوپروفن بروند، صحبت کرد و سلامت کلیه های آنان را بررسی نمود.

پرفسور لیتون، گفت: دیورتیک ها خانواده ای از داروهایی هستند که باعث می شوند بدن آب کمتری در خود نگه دارد و همانطور که می دانیم کم آبی عامل اصلی آسیب حاد کلیوی است که در کنار مصرف همزمان مهار کنندهRAS و ایبوپروفن، ضربه ای سه گانه به کلیه ها وارد می شود. اگر به طور اتفاقی از این داروهای فشار خون استفاده می کنید و به مسکن نیاز دارید، به جای ایبوپروفن یا مسکنهای حاوی ایبوپروفن، از استامینوفن استفاده کنید.

مقاله تحقیقاتی جدید پرفسور لیتون، با نویسندگان همکار جسیکا لیت، کارولین وانگ، و فرانسیسکو جی لوپز-هرناندز، با عنوان "تعیین عوامل خطر آسیب حاد کلیوی سه گانه" در مجلهMathematical Biosciences  منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220505085618.htm